A Bologna-folyamat kihívásainak kezelése marketing eszközökkel
2005. április 28-29-én a Pécsi Tudományegyetem adott otthont a II. Felsőoktatási Marketing Konferenciának, melynek központi kérdése hogyan tudjuk a Bologna-folyamatból adódó kihívások kezelésében alkalmazni a marketing filozófiát, eszköztárat.
Az Európai Unió nem törekszik a tagországok felsőoktatási rendszereinek uniformizálására, nincs egységes modell. A jövő kulcskérdése, hogy az intézmények képesek lesznek-e az uniós csatlakozásban rejlő előnyöket valóra váltani?
Ezek a változások szemléletváltást, új módszerek, eszközök alkalmazását teszik szükségessé.
A fenti kérdések megoldásához szerettünk volna elméleti és gyakorlati háttér-információkat adni a területen dolgozó kollégák, valamint az érdeklődők számára.
A kétnapos konferencia első napján plenáris előadások zajlottak, hallhattunk előadást a hallgató-orientáció, a regionális fejlődés, a versenyhelyzet, a fogyasztói magatartás trendek és a nemzetközi marketing témaköréből is. A konferencia második napján négy szekcióban folyt tovább munka, melyek a beiskolázási marketinggel, a hallgató-orientáció értelmezésével, a média szerepével és a támogatásszervezés különböző lehetőségeivel foglalkoztak.
A konferenciakötetben megjelent előadások:
Dr. Bókay Antal: Egyetemi marketing, hallgató orientáció – új eszmék a felsőoktatásban
Dr. Horváth Gyula: Egyetemek és regionális fejlődés
Dr. Fábri György: A felsőoktatás nyilvánossága: szakmai érték és üzleti érdek. Tudásmarketing: tudástermékek az információs piacon
Dr. Sipos Béla: Verseny a felsőoktatásban - Verseny a forrásokért és a hallgatókért (Demográfiai folyamatok hatása)
Dr. Köteles Lajos: A felsőoktatás fejlesztés új perspektívái Románia EU-csatlakozása tükrében
Dr. Törőcsik Mária: Fogyasztói magatartás trendek hatásainak érvényesülése a felsőoktatási piacon - Trendek és a felsőoktatási piac
Dr. Komáromi László: Nemzetközi marketing tapasztalatok - Idegen nyelvű képzések marketingje
Dr. Piros Márta: A siker útja! - "a hallgatók produkciója"
Barabás Réka: Marketing szempontok figyelembe vételének lehetőségei az ELTE képzési struktúrájának átalakításában
Tóth Ágnes: A felsőoktatási piac marketingspecifikumai
Kuráth Gabriella: A beiskolázási marketing súlypontjai
Kresák Gergely: Hallgatói elégedettség-vizsgálatok a felsőoktatásban
Sáfrány Zsuzsanna: Motivációk a 17-18 éves korosztály pályaválasztási döntéseiben
Domboróczky Zoltán: A marketing kommunikáció szerepe és eredményei egy induló felsőoktatási intézmény életében
Dr. Fojtik János: Üzleti fakultások marketingstratégiái a kétszintű képzési rendszerben
Dr. Zsuffa Ákos: Egy magánfőiskola kommunikációs eszközei
Winkler Csaba: Beiskolázási trendek a felső- és nyugat-dunántúlon
Dr. Urbányi Béla: Új beiskolázási stratégia és eredményei a SZIE MKK-n
Dr. Pavluska Valéria: Marketingszemlélet és marketing gyakorlat
Dr. Gáti József - Dr. Koczor Zoltán - Paulics Anita: Oktatási piacteremtés minőségügyi eszközökkel
Konczosné Szombathelyi Márta: Munkaerőpiaci igény, hallgatói érdek a képzésben
Győrffy Zoltán: A hatékony sajtókommunikáció szerepe a felsőoktatásban
Kosaras Attila: A Nyitott Egyetem televíziós projekt, mint a vonzerőfejlesztés egyik lehetséges eszköze
Ferling József: (Benne) lenni, vagy nem lenni (benne)? Figyelemgazdaság, média, felsőoktatás
Dr. Győrmárton Rita: Az alumni szervezetek jelentősége a kapcsolat- és támogatásszervezésben